می‌خواستند همان هیئت مدیره قبلی برگردند. اما بحث ما اصلا مدیریت افراد خاص بر خانه سینما نبود.

به گزارش فرهنگی مشرق، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت: بحث در مورد دوران وزارت و به‌خصوص در مورد مسأله سینما به این سادگی‌ها نیست. باید بحث مفصلی در این مورد صورت بگیرد. خلاصه عرض می‌کنم سینما از اول انقلاب همیشه محل بحث بوده است و اکران یا عدم اکران فیلم‌‌های سینمایی همیشه چالش‌برانگیز بوده. فیلم‌هایی که اکران نمی‌شده‌اند یا با حاشیه اکران می‌شدند هم منحصر به این دوره نبود اما شاید در این دوره به دلیل فراگیرتر شدن کار رسانه‌ها و افزایش تعداد پایگاه‌های خبری و روزنامه‌ها در ایران، بعضی مسائل بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کرد و تبدیل به جنجال می‌شد. درحالیکه مسأله در این حد نبود و جالب اینجاست که در جنجال رسانه‌ها و هیاهوهای مخالفان و موافقان، موضوع اصلی معمولا گم می‌شد.

می‌گفتند شما باج می‌دهید به جناح مخالفتان. جایزه به یک بازیگر زن در همین جشنواره فجر امسال جنجال‌های زیادی به راه انداخت.

*در آن قضیه هم دوستان سینمایی حسن نظر و سعه صدر خود را نشان دادند که امثال وی در مسیر و چارچوب نظام حرکت کنند اما خوب بعضی وقت‌ها هم نتیجه نمی‌داد و اینجوری می‌شد که به بعضی از سینماگرانی که حتی در فتنه 88 حضور داشتند سعه صدر نشان می‌دادیم و در جشنواره هم به آن‌ها جایزه می‌دادیم اما باز روی سن می‌آمدند و متلک‌پراکنی می‌کردند و به نظام نیش می‌زدند و مدیران سینمایی هم در کشور مورد ملامت قرار می‌گرفتند که چرا به آن‌ها بها داده‌اند. بنای ما این بود که حتی‌المقدور آن‌ها را با نظام همراه کنیم اما گاهی اوقات ممکن نبود. اینجاست که باید گفت «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی».

مسأله خانه سینما، پرهیاهیوترین و پرجنجال‌ترین اتفاق سینمایی دوران وزارت شما. آقای حسینی یک ماهی است که شما از وزارت رفته‌اید ولی هنوز هم مسأله‌ای به نام خانه سینما، مسأله ژورنالیست‌پسند این روزهاست. واقعا مشکل کجا بود؟ اینجا هم اختلافات سیاسی؟

*واقعیت این است که در مسأله‌ای مانند خانه سینما، مشکل اصلی عدم شفافیت و قانون‌گریزی بود. اگر همه می‌پذیرفتند که قانون فصل‌الخطاب باشد و بر مبنای قانون عمل شود این مشکل به‌وجود نمی‌آمد. تلاش ما بر این بود که عمل به نص قانون را سرلوحه قرار دادیم، اما ناهماهنگی در دیگر مراکز باعث شد این عمل به قانون، ابتر بماند. دیوان عدالت اداری یک اشکال شکلی گرفت، با وجود اینکه آن را برطرف کردیم ولی همان مسأله بهانه‌ای شد که عده‌ای مانور دهند و به مخالفت با ارشاد برخیزند. در چنین مسائلی اگر هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نباشد انجام کار با مشکل مواجه می‌شود.

آقای حسینی گفتید که می خواهید بخشی از مسائل را نا‌گفته نگه دارید، فکر نمی‌کنید دیگر وقتش شده است که این شنیده معروف را تایید یا تکذیب کنید؟ صریح می‌پرسیم و دوست داریم شما هم صریح جواب دهید در مسأله خانه سینما، آقای احمدی‌‌نژاد شخصا موضع‌گیری داشتند و فشار می‌اوردند؟

*بله چندین بار اعلام نظر کردند.

*قضیه چه بود؟ می‌خواستند همان مدیریت آقای توحیدی به خانه سینما برگردد؟

*بله می‌خواستند همان هیئت مدیره قبلی برگردند. اما بحث ما اصلا مدیریت افراد خاص بر خانه سینما نبود. خانه سینما با روال قبلی مشکلات عدیده قانونی داشت و این چیزی نبود که بتوان با بخشنامه آن را حل کرد. حرف این بود که هر کسی که مسئولیت خانه سینما را بر عهده می‌گیرد باید روال قانونی را طی کند. هر صنفی باید ثبت شود و اساسنامه داشته باشد و انتخابات آن دقیق و شفاف انجام شود. تکلیف معلوم باشد، اعضای صنف در انتخاباتی با حضور نماینده و ناظر قانونی وزارت ارشاد رأی دهند و رؤسای خود را انتخاب کنند. ولی در طول این مدت، فرآیندی شفاف و قانونی مشاهده نکردیم.

البته در کنار آن یک سری قضایای دیگر هم وجود داشت. در خانه سینما جشنی برگزار کردند و افرادی را دعوت کردند و صحبت‌هایی مطرح شد که ساختارشکنانه بود، از جمله برخی از آن‌ها آرزوی بازگشت امثال مخملباف را کردند که ماهیت صهیونیستی خود را آشکار ساخته است.

به‌هرحال بحث این بود که مهم نیست چه کسانی رئیس صنف باشند، مهم این است که صنف رسمی و قانونی باشد و براساس انتخابات رؤسای صنوف و پس از آن هیئت مدیره انتخاب شوند.

همین اتفاق برای خوش‌نویسان هم رخ داده بود. دو گروه شده بودند و مشکل ایجاد کرده بودند و تا همین اواخر هم این مشکل ادامه داشت. درست است که هنرمندان روح لطیفی دارند و... اما باید قدرت تحمل رقبای خود را هم داشته باشند و هر گروه نمی‌تواند بگوید صنف فقط ما هستیم و دیگران را قبول نداریم. بله به‌عنوان یک تشکل سیاسی یا مؤسسه فرهنگی تعدد و کثرت پذیرفتنی است اما کار صنفی متفاوت است. برای هر صنف یک انتخابات لازم است که شورای مرکزی و یا هیئت رئیسه صنف را انتخاب کنند نه اینکه مثلا تهیه‌کنندگان یا کارگردانان چند تشکل صنفی داشته باشند و برای خود و مدیریت، مشکل‌ساز شوند.

به‌هرحال راه این است که قانون مبنا قرار گیرد و براساس آن اقدام شود تا مسأله حل شود. شاید با درخواست و تمنا این جنجال مدتی خاموش شود اما این یک راهکار پایدار نیست. باید همه قانون را بپذیرند و عمل کنند. البته گذشت زمان و تأکید بر رعایت ضوابط باعث شده که همه بدانند با هیاهوی رسانه‌ای و مظلوم‌نمایی نمی‌توان ره به جایی برد لذا به‌تدریج چرخش‌هایی را شاهد بودیم. کسانی که می‌گفتند ما تشکل غیردولتی هستیم و کاری به وزارت ارشاد و دولت نداریم بالاخره از طریق آقای مشایی بارها پیگیری کردند و با آقای احمدی‌نژاد جلسه گرفتند و یک روند اجرایی را پذیرفتند که البته در این مقطع بنده دیگر دخالتی نداشتم و مباحث خود را مستقیم با دفتر رئیس‌جمهور و سازمان سینمایی پیش می‌بردند که در نهایت به سرانجام مطلوب نرسید.

به‌هرحال این دوره گذشت، حال که با مدیریت جدید ظاهرا همراهند، امیدوارم روال قانونی را طی کنند و براساس موازین به فعالیت صنفی بپردازند. ما هیچ‌گاه با افراد بحث نداشتیم با وجود اینکه گاهی هتاکی و فحاشی کردند و مسائل نادرست را مطرح کردند ولی حتی پاسخ هم ندادیم. می‌گفتیم فردی که مسئول است باید بیش از دیگران از خود صبر و بردباری نشان دهد لذا واکنشی نشان ندادیم درحالیکه حرف‌هایی می‌زدند که از لحاظ قانونی می‌توانستیم پیگیری کنیم. در همه این مسائل کوتاه آمدیم چون مصلحت کل را در نظر می‌گرفتیم و نمی‌خواستیم به قضایا دامن بزنیم.




مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    آدم ها پست و زندگی را رها می کنند اما آن عملکرد باقی می ماند - تو هم خیلی سینما گران را اذیت کردی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس